Wat kan haptotherapie betekenen bij klachten van stress en/of bun-out?

Om extra te kunnen presteren is je lichaam in staat om onder invloed van o.a. de hormonen adrenaline en cortisol meer alert te worden. Je hart gaat sneller kloppen, je bloedsomloop gaat sneller en je neemt meer zuurstof tot je. Wanneer je echter door omstandigheden langdurig onder grote spanning staat (overspannen) en je lichaam in hoge staat van alertheid is, dan rust je niet meer uit tot het normale nivo van herstel. Je lijf wordt als het ware steeds alerter en prikkelbaarder, soms zelfs tot volledige uitputting. Dit noemen we burn-out.

 

Haptotherapie kan helpen bij overspannenheid en burn-out. Door de bevestigende aanraking leer je je eigen (lichaams-) grenzen (h)erkennen. Vaak ben je zo moe dat je niet meer in staat bent goed te voelen, laat staan te kiezen voor wat goed voor je is. Je eigen lijf weer ervaren en de signalen van je lichaam leren herkennen als behartigers van wat jij nodig hebt, is een eerste stap naar herstel. Stapsgewijs wordt na je herstel gewerkt aan het opdoen van meer veerkracht en vitaliteit door o.a. gesprekken, contactoefeningen en oefeningen met materialen.

 

Haptotherapie kan je ondersteunen in het vroegtijdig (h)erkennen van jouw stressreacties en biedt mogelijkheden voor ander gedrag. Door de aanraking worden andere (gevoels-) aspecten aangesproken, die in andere therapieën niet aan bod komen. Je hervindt een grondstemming die minder alert en paraat is, waarbij je meer (in rust) kan zijn i.p.v. in het “moeten” zit. (hoofd) De haptotherapeut gebruikt daarbij juist zichzelf in het contact en spiegelt daarbij patronen die hij waarneemt. Dit helpt je meer bewust te worden van jezelf en de manier waarop jij contact maakt. Er is ruime aandacht voor het maken van een transfer naar je werk - en leefsituatie.

 

Nieuwsgierig geworden? Kijk verder op www.gzhaptotherapie-amsterdam.nl.